9.06.2011

Colombo's landmark コロンボの名所

Hi, everyone.  How are you? Colombo is very hot!   There is no breeze today.   As Cafe Japan is located seaside, always strong sea breeze is annoying us though no wind is not welcome!  Hope the rain shower cool down us.  Beautiful sunny day and comfortable wind make me feel good,too. 

皆様、いかがお過ごしでいらっしゃいますか?コロンボは、現在、無風状態で大変暑く感じます。カフェジャパンは、海辺に位置していますので、海風に敏感なのです。いつもは、強いくらいの風が吹き、大変困っていますが、これから、風の穏やかな季節がやってきそうです。無風の後は、雨のシャワーが降ってきそうですけどね。

It is a topic of Sri Lanka today.   This is Town Hall in Colombo located in the middle of city.   It is very big and a white building is shining.  Inside of Town Hall, there are a lot of offices and a lot number of officers are working.   We also visit Town hall every year to renew the lisence for the Restaurant.
At the beginning when we have started the restaurant, we did not know what kind of documents we have to prepare.   Everytime we go, the officers are kind and help us with explanation of the documents and procedure.  For the operation of the restaurant, we have to get several licenses, though we could manage as all government officers are helpful.  Sometimes, we meet some restaurant owners in some offices.
Today, I saw some ladies were turfing on the huge place in front of the building.  I thought they are keeping beautiful the place though they must have been tired as it was hot and huge land. 

さて、今日は、久しぶりにスリランカの話題です。この建物は、コロンボ市内中心部にあるタウンホールです。一見、カフェジャパンとは関係がないようですが、実は、関係があるのです。タウンホールと言うからには、市役所で、市長さんのオフィスもあり、市議会所でもあるのです。重厚な建物の中は、オフィスになっていて、たくさんの人が働いています。カフェジャパンも、免許更新のため、毎年行かなければならないところなのです。
レストランを開くためには、いくつかの免許が必要です。この制度がうまくできているのですが、レストランの免許を取るためには、役所Aの免許が必要。役所Aの免許を取得するためには、役所Bの免許が必要。役所Bの免許が必要な場合は、役所Cの免許が必要・・・・と永遠に続きそうな勢いで、色々な役所が絡み合っています。
最初は、全くわからない状態からのスタートでしたが、それぞれの役所に行って見ると、(外国人だからか?)歓迎してくれ、免許を取るために必要な書類などを丁寧に教えてくれます。また、広い敷地内、誰に会ったらいいかもわかりませんが、次々に紹介してくれるのです。本当に親切だなあと思います。
日本だと、免許が切れたら、失効となりますから、免許期間前に更新しなくてはなりませんよね?私も、毎年焦るのですが、ここの国の人は大らかと言うか、それぞれの役所の手続きが煩雑なため、時間がかかり、現在手続き中であることがわかれば、何とか問題なく手続きをしてくれます。
タウンホールの建物は、天井が高く、広いのですが、敷地も大変広いのです。今日は、芝生の入れ替えをおばさんたちがしていましたが、暑い中、ご苦労様という感じでした。

4 comments:

Sly pan said...

The reasons why they are so kind is not only because you are a foreigner but also and a lot more you are charming.

Cafe Japan 0777-263564 / 0777-263565 20/23, Fife Road, Colombo 5 said...

Hi Sly pan. Thank you for your compliments. :> But it was not the reason. I think it comes from nationality. So far most of people are moderate and friendly.

Anonymous said...

ああ、この白い建物、遠目ではコロニアル風で綺麗ですね。中に入った事はありませんでした。
まあ、手続きのたらい回しや時間がかかることは、どの国でも同じですが、インドネシアではそれに加えて、各段階で個人的手数料がはいります。汚職の国インドネシアは下から上まで、関わる人間が多ければ多いほど、ピンハネが常識で当然の事として要求。払わないと書類は止まったままです。

Cafe Japan 0777-263564 / 0777-263565 20/23, Fife Road, Colombo 5 said...

ぽむさん、こんにちは!コメントに返信したと思っていたのですが、不具合でアップされていなかったようですね。すみません。
本当に、手続きが煩雑なのはどこの国もあるようですね。スリランカでも同じようなたらい回しがあるという話を聞きます。手続きに時間がかかるのがやっかいですが、コロンボは比較的小さい町なので、役所が近く、足を運んでもあまり苦になりません。近所に行くような感覚ですから。買い物やお茶もついでにできますからね。