4.29.2015

Sea plants? Sea vegetables? Seaweed? 海藻 ひじき


One week has past after Sri Lankan New Year.   We also spent busy week.   However, soon Vesak Poya day, May day and several holidays will come.  It is very beautiful to see traditional handmade lanterns at each house and a huge decoration around in the city.
In Sri Lankan New year holidays, we went to Sanrik region in Japan where a big Tsunami attacked 4 years ago.  We stayed a ryokan which is Japanese style hotel where attacked by tsunami and reopend after moved new place.   The young owner and staffs are very friendly and have much hospitality and we learnt a lot from them.   The food from the sea and montains are on the dinner course and morning set.   We enjoyed food with a Japanese cook's magic.  The young active owner has beautiful mind and we got cheerful energy from her.
During our stay, we went to the sea and cruised aruond the shore by traditional small boat called bamboo leaf.  We found a lot of Sea plants which we can eat and the boat captain explained many kinds of sea plants and how to cook.   When you see the foods on the plate, some times we can not imagine how it grows and I took the picture to show a kind of Sea plants how it grows.  Don't you think if you knew the materials, you may like more foods and taste them more?   We wish this blog introduce some Japanese foods to you all customers.
By the way, the big earth quake hit Nepal and Sri Lanka, Japan and many other countries are helping them.   We are sorry to the victims and wish all supporters in Nepal and people in Nepal your safe.
スリランカでは新年も明けまして、通常の一週間が過ぎました。皆様いかがお過ごしですか?私たちも、休みボケと戦いながら、一週間を乗り切りました。日本は、ゴールデンウィークに突入のようですが、スリランカももうすぐVesakポーヤデーを迎え、連休が続きます。五月一日はメイデーで祝日で、それからずっとお休みされる方もいらっしゃるかもしれませんね。
さて、スリランカ正月の時に帰国した際に、三陸の海岸に行ってきました。地元の言葉で「さっぱ船」(笹の葉のような船がなまったもの)と呼ばれる小船で少し沖まで出てみました。そうすると、普段は乾燥して売られているひじきが岩にびっしりと生えていました。緑色で、こんなにふさふさと生えるものなのだなあと改めて知ることができました。こういうことを知ると、海藻 ひじきも一段と美味しくなりますよね。撮影はしていませんが、岩のりですとか、地元でしか食べられない海藻などもたくさん見ることができました。
宮古では、素敵な旅館に滞在しました。震災に見舞われた後も、場所を移して経営され、ご家族、従業員の皆様に暖かいもてなしを受けました。お料理も美味しく、地元の食材も使われていました。若女将の元気な暖かいもてなしを受け、私たちも新たな気持ちで続けていきたいとおもいました。
先日からのネパールの有事で、スリランカ、日本をはじめ、各国の国際援助が始まっています。ネパールの国民、被害に合われた方、現地で救助に当たっていらっしゃる方、お見舞いを申し上げると共に皆様の無事を心よりお祈り申し上げます。

No comments: